Πέμπτη 6 Οκτωβρίου 2016

Το Καρλόβασι βλέπει προς τη Σμύρνη για αύξηση του τουρισμού (συνέντευξη Ν. Ελένη στη δημοσιογράφο Έρση Βατού στις 05/08/16)

Φωτογραφια pontos-news
Αν δεν βρισκόταν στη θαλάσσια μεθόριο της Ελλάδας, στην πανέμορφη Σάμο, θα μπορούσαμε εύκολα να πούμε ότι η τρίτη πύλη εισόδου του νησιού προς την Ευρώπη, το Καρλόβασι, έμοιαζε μέχρι το άνοιγμά της με το γιοφύρι της Άρτας. Χρειάστηκαν κοντά έξι χρόνια από τη στιγμή που κάποιοι άνθρωποι συνέλαβαν την ιδέα μέχρι τη στιγμή που οι πρώτοι Τούρκοι κάτοικοι της Σμύρνης και των προαστίων μπήκαν στο καράβι από το επίνειο του Σίγατσικ (Siğacık) για να αποβιβαστούν στο Καρλόβασι και να κάνουν ολιγοήμερες διακοπές. Ήταν 1η Ιουλίου 2016.

«Πριν από 5-6 χρόνια την κίνηση ξεκίνησε μια ομάδα και την έφθασε σε ένα σημείο.
Στη συνέχεια εμείς, ως Ομάδα Παρέμβασης Πολιτών Καρλοβάσιου, πήραμε τα ηνία και με κόπο, αγώνα και τεράστιο κόστος την φέραμε σε πέρας», λέει στο pontos-news.gr ο Νίκος Ελένης, μέλος της Ομάδας. «Η προσπάθεια ήταν να δημιουργηθεί πύλη εισόδου. Όχι μόνο το κτήριο αλλά ένας μεθοριακός σταθμός, με την εμπλοκή τελωνειακών Αρχών, Αστυνομίας και Λιμεναρχείου, που θα μπορεί να διαθέτει εξοπλισμό και να λειτουργεί».

Ο Νίκος Ελένης, μηχανολόγος-μηχανικός, που επιτηδεύεται και στο χώρο της ενέργειας με αιολικούς σταθμούς αλλά εσχάτως και στον τουρισμό, μας εξιστορεί τις απίστευτες δυσκολίες στην υλοποίηση του σχεδίου που κόστισε μέχρι εδώ περί τις 40.000 ευρώ.

«Απαιτούνταν μηχανήματα, υπολογιστές, αλλά η αρμόδια Διεύθυνση στην Αθήνα δεν γνώριζε τα χαρακτηριστικά των μηχανημάτων! Είδα τη γραφειοκρατία και τρελάθηκα. Ψάχναμε 4-5 μήνες να βρούμε τις προδιαγραφές γιατί αυτός που τις γνώριζε έλειπε στο εξωτερικό! Τελικά για τον εξοπλισμό χάσαμε ένα ολόκληρο καλοκαίρι.

Μετά ήταν το επιχειρηματικό κομμάτι (να βρούμε ταξιδιωτικούς πράκτορες, να οργανώσουμε τη φιλοξενία εδώ στη Σάμο κτλ.) που το ξέραμε καλά, αλλά έπρεπε να βρούμε και βαπόρι. Μεγάλη πληγή! Κι αυτό γιατί όπως ανακαλύψαμε στην πορεία, η απόσταση από εδώ μέχρι απέναντι είναι 10 ν.μ., και λόγω αυτού οι προδιαγραφές του είναι διαφορετικές. Αν ήταν κάτω των 10, ο εξοπλισμός του είναι απλός όπως και σε όλους τους πλόες στην Ελλάδα.

Αποκλείσαμε στην πορεία, λοιπόν, 10-15 ιδιοκτήτες που έρχονταν εδώ και μετά εξαφανίζονταν, και μετά κάναμε συμφωνία με δημοτική επιχείρηση της Λέρου, δώσαμε εγγυητικές αλλά μας ζητούσαν κι άλλα. Στο τέλος καταλήξαμε σε μια γνωστή τουρκική εταιρεία.


Το πλοίο είναι απόλυτα αξιόπιστο· έχει ναυπηγηθεί το 2014 και έχει πρωτόκολλο για 440 άτομα».
Το «Dedetaş» αναχωρεί από Τουρκία κάθε πρωί εκτός από Τρίτη, Τετάρτη και Πέμπτη, φέρνοντας στο νησί Τούρκους για μονοήμερη ή τριήμερη παραμονή, ενώ κάθε Τετάρτη κάνει μονοήμερη για Έλληνες που στην πορεία θα περιλαμβάνει επίσκεψη στη Σμύρνη ή/και σε παραδοσιακά ελληνικά χωριά της Ιωνίας όπως ο Κιρκιντζές.
«Εμάς μας ενδιαφέρει πάρα πολύ το ρεύμα από την Τουρκία προς την Ελλάδα δεδομένου ότι η Σάμος έχει πληγεί τρομερά από το Μεταναστευτικό», μας λέει ο Νίκος Ελένης. Και λέει αλήθεια. Παρόλο που το πράσινο αυτό νησί του ανατολικού Αιγαίου είναι πανέμορφο, περιποιημένο και με εξαιρετικές παραλίες, το τουριστικό ρεύμα τουλάχιστον ως τις αρχές Αυγούστου απλώς δεν υπήρχε. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι πρόσφυγες και μετανάστες έχουν περιοριστεί στο κέντρο (hotspot) που έχει δημιουργηθεί ή έχουν προωθηθεί στην ηπειρωτική Ελλάδα.

Οι Τούρκοι ήταν αυτοί που έσωζαν την κατάσταση στον τουρισμό γιατί αγαπούν αυτά τα μέρη και μπορούν να ξοδέψουν για να περάσουν καλά. «Όταν άρχισαν να έρχονται, τα ξενοδοχεία είχαν πληρότητα σχεδόν 100%. Ειδικά στο Μπαϊράμι. Απολαμβάνουν το φυσικό περιβάλλον, τις παραλίες, αλλά θέλουν και να φάνε καλά, θαλασσινά, να χορέψουν και να πιουν ούζο. Κάθε βράδυ έχουμε πανηγύρι με ορχήστρες. Οι περισσότεροι είναι Σμυρνιοί που μιλούν αγγλικά και προέρχονται από τη μεσαία τάξη».
Στη συζήτησή μας ο Νίκος Ελένης εξέφρασε την ελπίδα η τάση να συνεχιστεί, παραδέχτηκε όμως ότι τα πράγματα στην Τουρκία «είναι ρευστά». Λίγες μέρες αργότερα έγινε το πραξικόπημα. Και μετά από αυτό τι;
Φωτογραφια pontos-news
Με εξαίρεση ένα ανεκτέλεστο δρομολόγιο, το πλοίο συνέχισε κανονικά να έρχεται και να φέρνει κόσμο. «Είμαστε ικανοποιημένοι δεδομένων των συνθηκών. Έρχεται αρκετός κόσμος και μένει πολύ ικανοποιημένος. Ζει μια ανάπαυλα χωρίς να μιλά πολύ-πολύ για το τι γίνεται απέναντι. Ελπίζουμε σύντομα σε εξομάλυνση» μας λέει ο Σαμιώτης επιχειρηματίας.

Ο στόχος είναι έως τα τέλη Σεπτεμβρίου να έχουν επισκεφτεί το νησί (ελπίζουν και άλλα μέρη της Ελλάδας διά του Καρλοβάσιου) περίπου 10.000 Τούρκοι, που εφοδιάζονται με την ειδική βίζα για τα ελληνικά νησιά.

Ο αριθμός δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητος αν σκεφτεί κανείς τις συνθήκες που επικρατούν στην γείτονα, και καθορίστηκε ουσιαστικά μετά τις αλλεπάλληλες συναντήσεις που είχαν επί μακρό διάστημα με την απέναντι πλευρά οι επιχειρηματίες του Καρλοβάσιου. Μάλιστα, οι Έλληνες που είχαν την ευκαιρία να επισκεφτούν το Σίγατσικ στις αρχές Ιουλίου, για ένα ταξίδι γνωριμίας παρουσία και του αντιπεριφερειάρχη Σάμου Νικόλαου Κατρακάζου, έγιναν θερμά δεκτοί από τις εκεί τοπικές Αρχές.
Φωτογραφια pontos-news
«Μπήκε το νερό στ’ αυλάκι, αυτό έχει σημασία», μας λέει ο Νίκος Ελένης που δραστηριοποιείται και στην Τοπική Αυτοδιοίκηση. «Όλοι οι επιχειρηματίες τώρα θα πρέπει να πεισθούμε να προστατεύσουμε αυτό που έγινε και να το φροντίσουμε, γιατί μπορεί να αλλάξει την εικόνα. Σταδιακά θέλουμε να εμπλέξουμε και το Πανεπιστήμιο, αλλά επίσης να δημιουργήσουμε duty free στην πύλη, να κάνουμε δύο μόλους για να έρθουν σκάφη καθώς και παρεμβάσεις στο Καρλόβασι για να αναδειχτούν πολιτιστικά και άλλα σημεία του. Δεν προσδοκώ πολλά από την πολιτεία, αλλά θα ήταν ευχάριστο να υπάρξουν κάποιες πρωτοβουλίες». Στο παρελθόν πάντως, λίγοι ήταν οι θεσμικοί που στήριξαν την προσπάθεια, ανάμεσά τους και ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Δημήτρης Σεβαστάκης.

Μέχρι σήμερα, το έργο χρηματοδοτήθηκε σχεδόν πλήρως από τους επιχειρηματίες.

Τα λεγόμενα του Νίκου Ελένη περί της δαπάνης που έγινε εκ μέρους ιδιωτών, τα επιβεβαιώνει και έγγραφο που είχε αποστείλει έναν χρόνο πριν (6/07/2015) προς την αρμόδια διεύθυνση της Αστυνομίας ο Δήμος Σάμου. «Επισημαίνουμε ότι η κατασκευή και ο εξοπλισμός του κτηρίου, σύμφωνα με τις προδιαγραφές που μας χορήγησε η αρμόδια Διεύθυνση της Ελληνικής Αστυνομίας και στο οποίο θα πραγματοποιείται ο διαβατηριακός έλεγχος, έγινε αδαπάνως για το Ελληνικό Δημόσιο, αφού τα σχετικά κόστη τα επωμίσθηκαν ιδιώτες και ο Δήμος Σάμου».

Η πύλη εισόδου του Καρλοβάσιου μετά από εκείνες του Βαθέως και του Κοκκαριού μπορεί να δώσει μια κάποια διέξοδο στον τουριστικό τομέα του νησιού, μέχρι φυσικά να υπάρξει οργανωμένη στρατηγική από την ελληνική πολιτεία όχι μόνο για τη Σάμο που «γονάτισε» από τις ροές των προσφύγων –αν και με ανθρωπιά οι κάτοικοί του αντιμετώπισαν τους κατατρεγμένους–, αλλά και για τα άλλα νησιά του ανατολικού Αιγαίου.

Η συνέντευξη με τον Ν. Ελένη παραχωρήθηκε στη δημοσιογράφο Έρση Βατού, στο ξενοδοχείο ιδιοκτησίας του «Ερατώ», που βρίσκεται στο λιμάνι του Καρλοβάσιου.

Πηγή: pontos-news