Τρίτη 31 Ιουλίου 2018

Πως σώθηκαν οι μηχανές της θαλαμηγούς "Χριστίνα" - Μια άγνωστη ιστορία (αναδημοσίευση)

Στην δίνη του στρατιωτικού πραξικοπήματος στην Τουρκία, βρέθηκε η ιστορική θαλαμηγός του Αριστοτέλη Ωνάση «Χριστίνα», που μετά τον θάνατο του Έλληνα κροίσου, πέρασε από «σαράντα κύματα» και τώρα γερασμένη, μεταφέρει  γαλαζοαίματους, εκατομμυριούχους και νεόπλουτους που την νοικιάζουν, πιστεύοντας ότι θα ζήσουν για λίγο, κάτι από τον μύθο του παρελθόντος…

Την Παρασκευή που εκδηλώθηκε η προσπάθεια ανατροπής του Ερντογαν, βρισκόταν στην Κωνσταντινούπολη μεταφέροντας τον πρίγκιπα Ματζέντ Μπιν Αμντουλαχ μπιν Αμπντουλαζίζ Αλ Σαούντ με περιουσία που αγγίζει τα 300 δισεκατομμύρια δολάρια, γιο του Σαουδάραβα βασιλιά,  που προκαλεί συχνά με τον τρόπο ζωής που έχει επιλέξει να ακολουθεί.

Οι συνθήκες εμφυλίου πολέμου που επικράτησαν στην Κωνσταντινούπολη  «έδιωξαν» από την Τουρκία το Σαουδάραβα πρίγκιπα ,αλλά και τους οκτώ συνολικά εκλεκτούς καλεσμένους του που συμμετείχαν σε μια καλά σχεδιασμένη, από πλευράς ασφαλείας των επιβαινόντων κρουαζιέρα. Λίγο μετά τα μεσάνυχτα και αμέσως μετά την εκδήλωση του πραξικοπήματος η εντυπωσιακή θαλαμηγός, και αντί για το Μπόντρουμ (την Αλικαρνασσό) στα μικρασιατικά παράλια, όπως ήταν προγραμματισμένο να ταξιδέψει, κατευθύνθηκε στα ελληνικά νησιά. Πρώτος σταθμός τα μεσάνυχτα χθες Σάββατο το λιμάνι της Μυτιλήνης όπου έδεσε στον περίκλειστο τελωνειακό χώρο.

Νωρίς το πρωί  της επομένης, ενώθηκε με τη θαλαμηγό «Elegant 007» με Ρώσους επιβαίνοντες και σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες κατευθύνθηκαν μαζί ανοικτά της νότιας Λέσβου, στην περιοχή των Βατερών όπου η παρέα των μεγιστάνων κολύμπησε.. Μετά τα δυο σκάφη πήγαν στη Χίο και τώρα συνεχίζουν το ταξίδι τους στα ελληνικά νερά και την Μεσόγειο.

Το περιβόητο πλοίο του Αριστοτέλη Ωνάση με το οποίο έχουν ταξιδέψει ο Ουίνστον Τσόρτσιλ, η Γκρέτα Γκάρμπο, η Μαρία Κάλλας, η Γκρέης Κέλυ, οι Κένεντι και άλλες προσωπικότητες του 20ου αιώνα, φιλοξενεί σήμερα  το εγχώριο αλλά και ξένο τζετ σετ.

Η θαλαμηγός "Cristina O" ήταν το πλωτό παλάτι του Ωνάση από το 1954 ως το 1975 ενώ μετά το θάνατο του η Χριστίνα τη χάρισε στο ελληνικό δημόσιο. Ωστόσο η Ελλάδα το άφησε ανεκμετάλλευτο μέχρι που το 1998 αγοράστηκε από τον φίλο της οικογενείας Ωνάση και εφοπλιστή Γιάννη Παπανικολάου.

Ο κ. Παπανικολάου ξεκίνησε την πλήρη ανακαίνιση του πλοίου η οποία ολοκληρώθηκε το 2001 και από τότε η θαλαμηγός ταξιδεύει τους επισκέπτες της προσφέροντας τους πολυτέλεια και αναψυχή! Ο ιδιοκτήτης της είναι πολύ περήφανος για την διατήρηση του πλωτού θρύλου και ο λόγος που τον οδήγησε στην επένδυση αυτή ήταν οι  ένδοξες μέρες που έζησε στο πλοίο προσκεκλημένος του Έλληνα κροίσου.

Οι τιμές για την ενοικίαση διαφοροποιείται ανάλογα με τους επιβάτες:
Μέχρι 12 επιβάτες είναι 65.000€ την ημέρα
Μέχρι 24 επιβάτες είναι 85.000€ την ημέρα
Μέχρι 34 επιβάτες είναι 115.000€ την ημέρα.

Ο Αριστοτέλης ξόδεψε 4 εκατομμύρια δολάρια το 1954 που ισοδυναμούν με 27 εκατομμύρια δολάρια το 1999 για το «Χριστίνα Ο»», αναφέρει το πρακτορείο που έχει αναλάβει την πώληση της θαλαμηγού.

Όταν ο Ωνάσης πέθανε το 1975 άφησε το γιοτ στην κόρη του Χριστίνα. Εκείνη το δώρισε στο ελληνικό κράτος για να χρησιμοποιηθεί ως προεδρική θαλαμηγός. Μετονομάστηκε σε «Αργώ», όμως γρήγορα εγκαταλείφθηκε και παραδόθηκε στη φθορά.

Επιχείρηση διάσωσης του κειμηλίου
O ναυπηγός και μηχανολόγος μηχανικός Κωνσταντίνος Φιλίππου εντόπισε, τον χειμώνα του 1999, δεμένη σε μια προβλήτα στο Πέραμα, την ιστορική θαλαμηγό Χριστίνα. Οι τεχνίτες ετοιμάζονταν να αντικαταστήσουν τις παλιές ατμομηχανές της με σύγχρονους κινητήρες. Οι δύο μηχανές θα αποσυναρμολογούνταν και θα περίμεναν τη σειρά τους για να βρουν αγοραστή, ο οποίος θα τις πουλούσε για παλιοσίδερα. Αμέσως συνειδητοποίησε τον επικείμενο κίνδυνο καταστροφής ενός κειμηλίου της ναυτικής αλλά και επιχειρηματικής ιστορίας του τόπου. Οι ατμομηχανές της θαλαμηγού έπρεπε οπωσδήποτε να διασωθούν.

Το εγχείρημα ήταν απαιτητικό και δαπανηρό. Ποιος θα μπορούσε να είναι ο τελικός αποδέκτης τους; Ποιος θα μπορούσε να τις αναδείξει, να τις αξιοποιήσει για το κοινό καλό; Και κυρίως: ποιος θα μπορούσε να χρηματοδοτήσει το έργο της αποκατάστασής τους; Ο Κωνσταντίνος Φιλίππου απευθύνθηκε στον Παύλο Ιωαννίδη,  αντιπρόεδρο τότε στο Ίδρυμα Ωνάση, και οι ελπίδες του, φυσικά, δεν διαψεύστηκαν. Με τη μεσολάβησή του, το Διοικητικό Συμβούλιο του Ιδρύματος αγκάλιασε αμέσως το έργο της διάσωσης και αποκατάστασης της μίας από τις μηχανές της θαλαμηγού με την οποία ο Αριστοτέλης Ωνάσης είχε συνδέσει άρρηκτα το όνομά του.

«Όταν ο Κωνσταντίνος Φιλίππου μάς πρότεινε το έργο της διάσωσης της μηχανής της θαλαμηγού, το είδαμε με χαρά, γιατί θα έμενε κάτι από τον ίδιο τον Ωνάση και τη θαλαμηγό του, η οποία ήταν η πλέον εντυπωσιακή και η πολυτελέστερη την εποχή εκείνη», είχε αποκαλύψει παλιότερα ο Παύλος Ιωαννίδης.

Αποδέκτης της τελικής δωρεάς ήταν το Εργαστήριο Ναυτικής Μηχανολογίας του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Σήμερα, το πρώτο πράγμα που αντικρίζει ο επισκέπτης του ψηλοτάβανου κτιρίου του Εργαστηρίου στην Πολυτεχνειούπολη Ζωγράφου είναι η επιβλητική ατμομηχανή της θαλαμηγού. Πολλαπλάσια σε μέγεθος από τους σύγχρονους στροβιλοκινητήρες, καθαρή, βαμμένη και καλογυαλισμένη, βρίσκεται εκεί, ταγμένη στην υπηρεσία των σπουδαστών του Εργαστηρίου.

Πηγή: motori.gr