Νέο πακέτο μέτρων για την ακτοπλοΐα, που ενδέχεται να περιλαμβάνει έκτακτη οικονομική ενίσχυση έως και 15 εκατ. ευρώ, ανάλογα με την κάθε επιχείρηση, αξιολογεί το υπουργείο Ναυτιλίας. Ειδικότερα, η δεύτερη δέσμη μέτρων του σχεδίου του υπουργού Γιάννη Πλακιωτάκη έχει τρεις άξονες:
Πρώτον, την προαναφερθείσα εμπροσθοβαρή έκτακτη ενίσχυση, που συνολικά μπορεί να αγγίξει τα 30 εκατ. ευρώ, εφόσον ολοκληρωθούν οι σχετικοί υπολογισμοί που γίνονται σε συνεννόηση με τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης.
Δεύτερον, θα προχωρήσει η επέκταση του προγράμματος δρομολογίων δημοσίων υπηρεσιών καθώς πολλές από τις μέχρι πρότινος εμπορικές γραμμές είναι πλέον de facto άγονες και υπό κανονικές συνθήκες τα πλοία θα δέσουν. Οπως σκωπτικά αναφέρουν οι επαΐοντες της ακτοπλοΐας, «αυτές τις μέρες μόνο γλάρους κουβαλάμε».
Το πόσα πλοία και ποιων επιχειρήσεων θα δρομολογηθούν είναι κατ’ αρχήν αντικείμενο διαβούλευσης μεταξύ των ακτοπλοϊκών. Η πρώτη ευρεία τηλεδιάσκεψη για το θέμα έλαβε χώρα χθες το απόγευμα και μένει να διερευνηθούν ακόμα αρκετές πτυχές. Οπως το τι θα γίνει με τις γραμμές της Κρήτης, οι οποίες επί του παρόντος εξυπηρετούνται από επτά μεγάλα πλοία, και εκτιμάται πως μπορεί να εξυπηρετηθεί χωρίς προβλήματα με τέσσερα ή πέντε. Οταν όλα αυτά συμφωνηθούν –και αξιολογηθούν από τις υπηρεσίες του υπουργείου τα δηλωθέντα έξοδα των πλοίων–, τότε μπορεί να έρθουν και οι νέες αναθέσεις δημοσίων υπηρεσιών.
Τρίτον, γίνεται ευρεία προσπάθεια σε ευρωπαϊκό επίπεδο να διασφαλιστεί μια ευρύτερη βοήθεια του κλάδου, ο οποίος καλείται να στηρίξει τις θαλάσσιες μεταφορές από τις οποίες εξαρτάται ο ομαλός εφοδιασμός πολλών ευρωπαϊκών περιοχών εν μέσω κρίσης, με μεγάλες ζημίες. Αυτή η ευρωπαϊκή οικονομική στήριξη όμως μπορεί να έρθει μόνον απολογιστικά, αφού δηλαδή προσμετρηθούν οι ζημίες.
Να σημειωθεί πως ήδη, εδώ και μερικές ημέρες, η Interferry, η διεθνής ένωση της ακτοπλοϊκής βιομηχανίας, κάλεσε τις κυβερνήσεις να προχωρήσουν σε οικονομική βοήθεια, άτοκη χρηματοδότηση και απαλλαγή από τους φόρους και τα λιμενικά τέλη, όπου είναι δυνατόν, για να αντισταθμίσουν τις επιπτώσεις της πανδημίας. Τα δρομολόγια σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, έχουν πληγεί από μερικές ή γενικές απαγορεύσεις στις μετακινήσεις επιβατών, ενώ γραμμές σε ορισμένα κράτη έχουν επίσης δει τις εμπορευματικές κινήσεις να βυθίζονται λόγω της μειωμένης ζήτησης.
Σημειώνεται πως το υπουργείο νομοθέτησε ήδη τη μείωση των λιμενικών τελών των πλοίων, καθώς και την παράταση των υποχρεώσεων χειμερινής περιόδου σε γραμμές που είναι πιο ευέλικτες ώστε να επιτρέπουν μειωμένες υπηρεσίες και μικρότερο πλήρωμα του προσωπικού. Η ισχύς των πιστοποιητικών σκαφών έχει επίσης επεκταθεί για επιπλέον τρεις μήνες, ενώ οι ναυτικοί που δεν θα απασχοληθούν εξαιτίας αυτών των μέτρων θα είναι επιλέξιμοι για την ευρύτερη εφάπαξ ενίσχυση της κυβέρνησης ύψους 800 ευρώ ανά εργαζόμενο, την κάλυψη των υποχρεώσεων κοινωνικής ασφάλισης και την αναστολή φορολογικών υποχρεώσεων.
ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ
Πηγη: kathimerini
Πρώτον, την προαναφερθείσα εμπροσθοβαρή έκτακτη ενίσχυση, που συνολικά μπορεί να αγγίξει τα 30 εκατ. ευρώ, εφόσον ολοκληρωθούν οι σχετικοί υπολογισμοί που γίνονται σε συνεννόηση με τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης.
Δεύτερον, θα προχωρήσει η επέκταση του προγράμματος δρομολογίων δημοσίων υπηρεσιών καθώς πολλές από τις μέχρι πρότινος εμπορικές γραμμές είναι πλέον de facto άγονες και υπό κανονικές συνθήκες τα πλοία θα δέσουν. Οπως σκωπτικά αναφέρουν οι επαΐοντες της ακτοπλοΐας, «αυτές τις μέρες μόνο γλάρους κουβαλάμε».
Το πόσα πλοία και ποιων επιχειρήσεων θα δρομολογηθούν είναι κατ’ αρχήν αντικείμενο διαβούλευσης μεταξύ των ακτοπλοϊκών. Η πρώτη ευρεία τηλεδιάσκεψη για το θέμα έλαβε χώρα χθες το απόγευμα και μένει να διερευνηθούν ακόμα αρκετές πτυχές. Οπως το τι θα γίνει με τις γραμμές της Κρήτης, οι οποίες επί του παρόντος εξυπηρετούνται από επτά μεγάλα πλοία, και εκτιμάται πως μπορεί να εξυπηρετηθεί χωρίς προβλήματα με τέσσερα ή πέντε. Οταν όλα αυτά συμφωνηθούν –και αξιολογηθούν από τις υπηρεσίες του υπουργείου τα δηλωθέντα έξοδα των πλοίων–, τότε μπορεί να έρθουν και οι νέες αναθέσεις δημοσίων υπηρεσιών.
Τρίτον, γίνεται ευρεία προσπάθεια σε ευρωπαϊκό επίπεδο να διασφαλιστεί μια ευρύτερη βοήθεια του κλάδου, ο οποίος καλείται να στηρίξει τις θαλάσσιες μεταφορές από τις οποίες εξαρτάται ο ομαλός εφοδιασμός πολλών ευρωπαϊκών περιοχών εν μέσω κρίσης, με μεγάλες ζημίες. Αυτή η ευρωπαϊκή οικονομική στήριξη όμως μπορεί να έρθει μόνον απολογιστικά, αφού δηλαδή προσμετρηθούν οι ζημίες.
Να σημειωθεί πως ήδη, εδώ και μερικές ημέρες, η Interferry, η διεθνής ένωση της ακτοπλοϊκής βιομηχανίας, κάλεσε τις κυβερνήσεις να προχωρήσουν σε οικονομική βοήθεια, άτοκη χρηματοδότηση και απαλλαγή από τους φόρους και τα λιμενικά τέλη, όπου είναι δυνατόν, για να αντισταθμίσουν τις επιπτώσεις της πανδημίας. Τα δρομολόγια σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, έχουν πληγεί από μερικές ή γενικές απαγορεύσεις στις μετακινήσεις επιβατών, ενώ γραμμές σε ορισμένα κράτη έχουν επίσης δει τις εμπορευματικές κινήσεις να βυθίζονται λόγω της μειωμένης ζήτησης.
Εξαίρεση η Αδριατική
Αυτή δεν είναι, ακόμα, η περίπτωση με τα δρομολόγια της Αδριατικής, όπου εποχικά τα καράβια μεταφέρουν σχεδόν αποκλειστικά φορτηγά. Η κίνηση των φορτηγών εκεί δεν έχει υποχωρήσει περισσότερο από 5% με 10% έναντι 90% και πλέον στο Αιγαίο για τους επιβάτες και περίπου 50% σε φορτηγά.Σημειώνεται πως το υπουργείο νομοθέτησε ήδη τη μείωση των λιμενικών τελών των πλοίων, καθώς και την παράταση των υποχρεώσεων χειμερινής περιόδου σε γραμμές που είναι πιο ευέλικτες ώστε να επιτρέπουν μειωμένες υπηρεσίες και μικρότερο πλήρωμα του προσωπικού. Η ισχύς των πιστοποιητικών σκαφών έχει επίσης επεκταθεί για επιπλέον τρεις μήνες, ενώ οι ναυτικοί που δεν θα απασχοληθούν εξαιτίας αυτών των μέτρων θα είναι επιλέξιμοι για την ευρύτερη εφάπαξ ενίσχυση της κυβέρνησης ύψους 800 ευρώ ανά εργαζόμενο, την κάλυψη των υποχρεώσεων κοινωνικής ασφάλισης και την αναστολή φορολογικών υποχρεώσεων.
ΗΛΙΑΣ ΜΠΕΛΛΟΣ
Πηγη: kathimerini