Παρασκευή 3 Ιουνίου 2016

Marine Traffic - Karlovassi station #8


Μια νέα υπηρεσία στον αέρα από τον Δεκέμβριο 2007
Πρόκειται για μια εφαρμογή που καταγράφει τις κινήσεις των πλοίων σε πραγματικό χρόνο και στηρίζεται στο σύστημα AIS (Automatic Identification System).

Από το Δεκέμβριο του 2004, ο International Maritime Organization (IMO) απαιτεί από όλα τα πλοία πάνω από 299GT να έχουν AIS transponder επάνω τους, ο οποίος αποστέλλει την γεωγραφική τους θέση, ταχύτητα και πορεία συν επιπλέον στατικές πληροφορίες, όπως το όνομα του σκάφους, τις διαστάσεις και λεπτομέρειες ταξιδιού.

Το σύστημα AIS σχεδιάστηκε αρχικά για να βοηθήσει την αποφυγή συγκρούσεων πλοίων (η πιλοτικη του εφαρμογη εγινε στην Μελβουρνη της Aυστραλιας), καθώς και να υποστηρίξει τις λιμενικές αρχές στην επίτευξη καλύτερου ελέγχου της θαλάσσιας κυκλοφορίας.


Την εφαρμογή αυτη την ανέπτυξε ο κ. Δημήτρης Λέκκας, λέκτορας στο Πανεπιστήμιο του Αιγαίου στη Σύρο, ο οποίος προωθουσε εφαρμογές που αξιοποιούνται άμεσα, σε τοπικό επίπεδο. Μαζί του συνεργάστηκε μια ομάδα δραστήριων μεταπτυχιακών φοιτητών στο τμήμα Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων.


Η ομαδα ειχε σαν στοχο την συλλογη των πληροφοριων, την αποκωδικοποιηση αυτων και την αποτυπωση των θεσεων πανω στο χαρτη της google.


Στόχος τους το Marine Traffic να αξιοποιηθεί μελλοντικά σε
ερευνητικές εφαρμογές και να βοηθήσει στη διεξαγωγή συμπερασμάτων για την κίνηση των πλοίων. Να προβλέψει ακόμα και τη ρύπανση στο Αιγαίο. «Πολλά πανεπιστήμια εκδήλωσαν το ενδιαφέρον τους για το Marine Traffic, που υποστηρίζει το δικαίωμα στην ελεύθερη πληροφόρηση».


Με το http://syros-observer.aegean.gr/ais μετέπειτα www.marinetraffic.com/gr παρακολουθουμε σε πραγματικό χρόνο τις θέσεις και τις πορείες των πλοίων, εκτιμήμουμε την άφιξή τους στα λιμάνια και αναζητούμε πλήθος άλλων πληροφοριών. 
Το σύστημα βασίζεται στο σύστημα AIS το οποίο συλλέγει δεδομένα θέσης πλοίων μέσω συχνοτήτων VHF.

Η εμβέλεια του συστήματος περιορίζοταν αρχικά σε Σαρωνικό, Κυκλάδες, & κεντρικό Αιγαίο. Ηταν μια ΕΘΕΛΟΝΤΙΚΗ ανοικτή υπηρεσία που αναπτύχθηκε από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου στη Συρο γ' αυτο και στην αρχη ειχε την διευθηνση http://syros-observer.aegean.gr/ais


Η ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΜΒΕΛΕΙΑΣ ΒΑΣΙΖΕΤΑΙ σε ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΕΘΕΛΟΝΤΩΝ (community based) που θα ήθελαν να εγκαταστήσουν μια κεραία και έναν δέκτη AIS και να στέλνουν στον κεντρικό server τα δεδομένα που συλλέγουν για την περιοχή τους.


Στα αρχικα σταδια του εγχειρηματος αυτου, πέρα από την εγγυημένη κάλυψη των συχνοτήτων VHF, κάτω από ιδιαίτερες καιρικές συνθήκες βλέπαμε συχνά τα σήματα να διαδίδονται από τα Δαρδανέλια μέχρι το Λιβυκό πέλαγος και την Αίγυπτο, σήματα που λήφθηκαν από τον δέκτη της Σαντορίνης που μπηκε μαζι με αυτον της Σαμου #8 (Καρλοβασι -Πανεπιστημιο Αιγαιου) πανω απο το κτηριο Λυμπερη στην οδο Γοργυρας απο τον τεχνικο του Πανεπιστημιου Αιγαιου Αντωνη Μαργαρο γυρω στις 26 Φεβ 2008. Ο σταθμος #8 λειτουργησε με καποια μικροπροβληματα μεχρι τον Απριλιο του 2010.


Η διεύθυνση http://syros-observer.aegean.gr/ais/ μετρουσε έως την Δευτερα 31 Μάρ 2008 12.000 επισκέπτες.


Ο κ. Κουτσοθεόδωρος, υπεύθυνος Διαχείρισης και Διάχυσης Τεχνογνωσίας του πανεπιστημιακού τμήματος τοτες ειχε πει:
Μας έχουν πλησιάσει πολλοί ιδιώτες και φορείς και μας υποστηρίζουν.
Οι φοιτητές μας στήριξαν το δίκτυο και το διέδωσαν.
Μέχρι τώρα δεν υπήρχε αντίστοιχη online πληροφόρηση.
Το υπουργείο Ναυτιλίας είχε χρηματοδοτήσει ένα παρόμοιο σύστημα, το οποίο όμως εστίαζε στο λιμάνι του Πειραιά.
Οι μελλοντικές επεκτάσεις αυτού του συστήματος, που δημιουργήθηκε από το Αιγαίο για το Αιγαίο, είναι ο τουρίστας να βλέπει το σύστημα με wap από το κινητό του και να λαμβάνει sms τις πληροφορίες που χρειάζεται.
Η δική μας προσπάθεια είναι να βρούμε χρηματοδότηση και πόρους για την επέκτασή του μέχρι να καλύψουμε ολόκληρη την Ελλάδα. Επέκταση σημαίνει καλύτερο σήμα, μεγαλύτερη κάλυψη, περισσότερες κεραίες στα νησιά. Σε αυτό βοηθούν εθελοντικά οι δήμαρχοι των νησιών τοποθετώντας κεραίες αλλα και ιδιωτες.
Τελικα το Marine Traffic αναπτυχθηκε ταχύτατα τα τελευταια χρονια με αποτελεσμα να ειναι το Νο 1 site και να καλυπτει σχεδον ολη την ακτογραμμη της γης.


                                        Πως λειτουργει ο πομπος AIS πανω στο πλοιο
Ο πομπός AIS που είναι εγκατεστημένος στο πλοίο περιλαμβάνει έναν δέκτη εντοπισμού θέσης GPS (Global Positioning System) που υπολογίζει τις συντεταγμένες της θέσης του πλοίου, την ταχύτητά του και την πορεία του. Περιλαμβάνει επίσης εναν πομπό VHF, ο οποιος μεταδίδει περιοδικά τις πληροφορίες αυτες σε δυο κανάλια VHF (συχνότητες 161,975 MHz και 162,025 MHz - παλιά VHF καναλια 87 & 88).
Άλλα πλοία και σταθμοί βασης μπορούν να λαβουν τις πληροφοριες αυτες χρησιμοποιώντας έναν δέκτη AIS. Στη συνέχεια, με χρήση ειδικού λογισμικού που επεξεργάζεται τα δεδομένα, τα πλοία εμφανίζονται στις οθόνες συστημάτων πλοήγησης ή σε υπολογιστή.

                                       Ποια είναι η εμβέλεια του συστήματος AIS
Τυπικά, τα σκαφη με δέκτη AIS με μια εξωτερικη κεραια που τοποθετειται 15 μέτρα πανω απο το επιπεδο της θαλασσας, θα λαβουν τις πληροφοριες AIS, εντος μιας ακτίνας 15-20 ναυτικών μιλίων. Οι σταθμοί βασης που εγκαθίστανται σε μεγαλύτερο υψόμετρο, μπορουν να επεκτεινουν την εμβέλεια μεχρι 40-60 ν.μ., ακομη και πισω απο απομακρυσμένα βουνά. Η εμβέλεια εξαρτάται από το ύψος της κεραίας, τα εμποδια γυρω από την κεραια και τις καιρικες συνθηκες. Ο σημαντικότερος παράγοντας είναι βέβαια το υψόμετρο. Εχουμε δει πλοία έως 150 ν.μ. μακριά με μια μικρη φορητη κεραια τοποθετημένη σε βουνό νησιού με υψομετρο 700 μέτρα! Οι σταθμοί βασης μας καλυπτουν πληρως μια ακτίνα 40 μιλίων και περιοδικα λαμβάνουν πληροφοριες από πλοία που βρίσκονται μέχρι και 100 μίλια μακριά.

                                                       Πως συλλέγονται τα δεδομένα
Κάθε σταθμός βάσης ειναι εξοπλισμενος με έναν δέκτη AIS, έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή και μια συνδεση στο Internet. Ο δέκτης AIS λαμβανει δεδομενα, τα οποια υποβαλλονται σε επεξεργασια απο ένα λογισμικο στον υπολογιστη και στη συνεχεια αποστέλλονται σε μια κεντρικη βαση δεδομενων μεσω ενος "web service".

                         Λιγα λογια για τον σταθμο New Port Karlovasi -SV8FMZ - Station #8

O Σταθμος ληψης AIS #8 που ειναι τοποθετημενος στο Καρλοβασι Σαμου αγοραστηκε με δικη μου προτοβουλια, και εφτασε στα χερια μας στις 25/08/2010 απο Αγγλια, και αρχισε την λειτουργια του στις 07/10/2010 με την βοηθεια του Κου Δημήτρη Λέκκα (υπεύθυνου της ιστοσελιδας Μarine Τraffic) και του καλου φιλου & τεχνικου που δουλευει μεσα στο Πανεπιστημιο Αιγαιου στο Καρλοβασι Αντωνη Μαργαρου.


Εκτοτε μεχρι και σημερα δουλευει επι 24ωρου βασεως στελνωντας τα δεδομενα των πλοιων απο την ευρυτερη περιοχη Καρλοβασου και οχι μονο.


Το διακριτικό του ειναι: New Port Karlovasi -SV8FMZ
Περιγραφή Εξοπλισμού: COMAR SLR200N - COMAR SLR350N
Μετα απο μια αναβαθμηση που καναμε τελη Σεπτεμβριου η εμβελεια του σταθμου εχει αυξηθει.

Γεωργιος Ζαιμης
SV8FMZ
Υπευθυνος σταθμου #8

Δεν υπάρχουν σχόλια: