Σήμερα Παρασκευή 22 Ιουνίου κατατέθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο για το μεταφορικό ισοδύναμο, στο οποίο θα περιλαμβάνεται και διάταξη που προβλέπει την Ίδρυση Ακαδημίας Εμπορικού Ναυτικού στην Κάλυμνο.
Στο νομοσχέδιο ορίζεται το νομοθετικό πλαίσιο για την εφαρμογή του μέτρου, ενώ από εκεί και πέρα θα υπάρξουν και υπουργικές αποφάσεις που θα οριοθετήσουν τον τρόπο λειτουργίας του.
Η φιλοσοφία του μεταφορικού ισοδύναμου
Η φιλοσοφία του μεταφορικού ισοδύναμου (που αφορά τους νησιώτες και τα εμπορεύματα από και προς τα νησιά), είναι οι κάτοικοι της νησιωτικής Ελλάδας να απολαμβάνουν τιμές σε προϊόντα και μεταφορές ίδιες με τους κατοίκους της ηπειρωτικής χώρας, μέσω της επιδότησης του κόστους.
Εάν για παράδειγμα κάποιος πληρώνει εισιτήριο 20 ευρώ για ένα ταξίδι με λεωφορείο προς μια πόλη της ηπειρωτικής χώρας και ένας νησιώτης για να διανύσει την ίδια απόσταση στη θάλασσα πληρώνει 25 ευρώ, τότε θα παίρνει τα επιπλέον 5 ευρώ που αποτελούν τη διαφορά.
Το μέτρο θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε μία ευρεία βάση και αφορά τα νησιά του Βορείου και Ανατολικού Αιγαίου, τέσσερα νησιά των Κυκλάδων και τρία των Ιονίων.
Στην πρώτη φάση του μέτρου -που είναι μόνο το δεύτερο εξάμηνο του 2018- θα απαιτηθούν, σύμφωνα με την πρώτη εκτίμηση, περίπου 60 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2019 τουλάχιστον 150 εκατ. ευρώ.
Ποιοι χρηματοδοτούνται
Σύμφωνα με το άρθρο 3 του νομοσχεδίου, το μέτρο χρηματοδοτείται από το εθνικό ή το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, ενώ τίθεται σε εφαρμογή πιλοτικά από τον Ιούλιο του 2018 σε Αγαθονήσι, ‘Αγιο Ευστράτιο, ‘Αγιο Μηνά, Αλιμία, Ανάφη, Αντίψαρα, Αρκιούς, Αρμάθια, Αστυπάλαια, Γυαλί, Δονούσα, Ερρικούσα, Ηρακλειά, Θύμαινα, Ικαρία, Κάλυμνο, Κάρπαθο, Κάσο, Καστελόριζο, Κίναρο, Κουφονήσια, Κω, Λέβιθα, Λειψούς, Λέρο, Λέσβο, Λήμνο, Μαθράκι, Μάραθο, Νίμο, Νίσυρο, Οθωνούς, Οινούσσες, Πάτμο, Σάμο, Σαμοθράκη, Σαρία, Στρογγύλη, Σύμη, Σύρνα, Σχοινούσα, Τέλενδο, Τήλο, Φαρμακονήσι, Φούρνους, Χάλκη, Χίο, Ψαρά και Ψέριμο.
Στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες να συνάπτει προγραμματικές συμβάσεις εφαρμογής του προγράμματος με τους δήμους ή όποιον άλλο φορέα κριθεί αναγκαίο, προκειμένου να υλοποιηθεί απρόσκοπτα το έργο του προγράμματος. Επίσης η επιδότηση που προκύπτει από το Καταβαλλόμενο Μεταφορικό Κόστος (ΚΑ.Μ.Κ) είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων.
Σύμφωνα με το άρθρο 4 δικαιούχοι του Καταβαλλόμενου Μεταφορικού Κόστους είναι Έλληνες πολίτες και αλλοδαποί που διαμένουν στα νησιά (για τους δεύτερους απαιτείται άδεια διαμονής εν ισχύ). Προσωρινοί αναπληρωτές και ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, ιατροί υπόχρεοι υπηρεσίας υπαίθρου και ιατρικό προσωπικό και ωφελούμενες επιχειρήσεις που έχουν την έδρα τους στους δήμους εφαρμογής του προγράμματος.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
Στο νομοσχέδιο ορίζεται το νομοθετικό πλαίσιο για την εφαρμογή του μέτρου, ενώ από εκεί και πέρα θα υπάρξουν και υπουργικές αποφάσεις που θα οριοθετήσουν τον τρόπο λειτουργίας του.
Η φιλοσοφία του μεταφορικού ισοδύναμου
Η φιλοσοφία του μεταφορικού ισοδύναμου (που αφορά τους νησιώτες και τα εμπορεύματα από και προς τα νησιά), είναι οι κάτοικοι της νησιωτικής Ελλάδας να απολαμβάνουν τιμές σε προϊόντα και μεταφορές ίδιες με τους κατοίκους της ηπειρωτικής χώρας, μέσω της επιδότησης του κόστους.
Εάν για παράδειγμα κάποιος πληρώνει εισιτήριο 20 ευρώ για ένα ταξίδι με λεωφορείο προς μια πόλη της ηπειρωτικής χώρας και ένας νησιώτης για να διανύσει την ίδια απόσταση στη θάλασσα πληρώνει 25 ευρώ, τότε θα παίρνει τα επιπλέον 5 ευρώ που αποτελούν τη διαφορά.
Το μέτρο θα εφαρμοστεί πιλοτικά σε μία ευρεία βάση και αφορά τα νησιά του Βορείου και Ανατολικού Αιγαίου, τέσσερα νησιά των Κυκλάδων και τρία των Ιονίων.
Στην πρώτη φάση του μέτρου -που είναι μόνο το δεύτερο εξάμηνο του 2018- θα απαιτηθούν, σύμφωνα με την πρώτη εκτίμηση, περίπου 60 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2019 τουλάχιστον 150 εκατ. ευρώ.
Ποιοι χρηματοδοτούνται
Σύμφωνα με το άρθρο 3 του νομοσχεδίου, το μέτρο χρηματοδοτείται από το εθνικό ή το συγχρηματοδοτούμενο σκέλος του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, ενώ τίθεται σε εφαρμογή πιλοτικά από τον Ιούλιο του 2018 σε Αγαθονήσι, ‘Αγιο Ευστράτιο, ‘Αγιο Μηνά, Αλιμία, Ανάφη, Αντίψαρα, Αρκιούς, Αρμάθια, Αστυπάλαια, Γυαλί, Δονούσα, Ερρικούσα, Ηρακλειά, Θύμαινα, Ικαρία, Κάλυμνο, Κάρπαθο, Κάσο, Καστελόριζο, Κίναρο, Κουφονήσια, Κω, Λέβιθα, Λειψούς, Λέρο, Λέσβο, Λήμνο, Μαθράκι, Μάραθο, Νίμο, Νίσυρο, Οθωνούς, Οινούσσες, Πάτμο, Σάμο, Σαμοθράκη, Σαρία, Στρογγύλη, Σύμη, Σύρνα, Σχοινούσα, Τέλενδο, Τήλο, Φαρμακονήσι, Φούρνους, Χάλκη, Χίο, Ψαρά και Ψέριμο.
Στη Γενική Γραμματεία Αιγαίου και Νησιωτικής Πολιτικής έχουν ανατεθεί οι αρμοδιότητες να συνάπτει προγραμματικές συμβάσεις εφαρμογής του προγράμματος με τους δήμους ή όποιον άλλο φορέα κριθεί αναγκαίο, προκειμένου να υλοποιηθεί απρόσκοπτα το έργο του προγράμματος. Επίσης η επιδότηση που προκύπτει από το Καταβαλλόμενο Μεταφορικό Κόστος (ΚΑ.Μ.Κ) είναι αφορολόγητο και ακατάσχετο στα χέρια του Δημοσίου ή τρίτων.
Σύμφωνα με το άρθρο 4 δικαιούχοι του Καταβαλλόμενου Μεταφορικού Κόστους είναι Έλληνες πολίτες και αλλοδαποί που διαμένουν στα νησιά (για τους δεύτερους απαιτείται άδεια διαμονής εν ισχύ). Προσωρινοί αναπληρωτές και ωρομίσθιοι εκπαιδευτικοί, ιατροί υπόχρεοι υπηρεσίας υπαίθρου και ιατρικό προσωπικό και ωφελούμενες επιχειρήσεις που έχουν την έδρα τους στους δήμους εφαρμογής του προγράμματος.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ