«Στα βράχια» προσέκρουσε η προσπάθεια εκσυγχρονισμού του μηχανισμού έκδοσης και ανανέωσης αδειών χειριστή ταχύπλοου σκάφους από το Λιμενικό. Αποτέλεσμα, χιλιάδες κάτοχοι αδειών να μη γνωρίζουν εάν είναι νομικά καλυμμένοι με τις άδειες που ήδη κατέχουν και τη σύγχυση να κλιμακώνεται στα μέσα του καλοκαιριού.
Σύμφωνα με παλαιότερη απόφαση του αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος, οι κάτοχοι παλαιού τύπου εντύπων αδειών χειριστή ταχύπλοου, έπρεπε να τις αντικαταστήσουν με νέου τύπου, που έχουν τη μορφή πλαστικής κάρτας, έως τις 31-12-2017. Η απόφαση ελήφθη τόσο για τον εκσυγχρονισμό και τη μηχανογράφηση του συστήματος όσο και για την καταπολέμηση κρουσμάτων πλαστών αδειών που είχαν εκδηλωθεί στο παρελθόν. Όμως, όσοι προσέρχονταν, και σε περιπτώσεις ακόμα και σήμερα, στις κατά τόπους αρμόδιες λιμενικές αρχές για να το πράξουν, έμαθαν πως αυτό δεν είναι εφικτό. Και δεν είναι εφικτό επειδή, απλούστατα, δεν υπάρχουν πλαστικές κάρτες και τα απαραίτητα για την εκτύπωση επ’ αυτών υλικά! Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία, όπως θα γίνει αντιληπτό παρακάτω.
Καθώς το πρόβλημα άρχισε να γίνεται οξύ ενόψει του καλοκαιριού, το υπουργείο και συγκεκριμένα το αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος στις 24 Απριλίου έδωσε παράταση έως τα τέλη του 2019 για την αντικατάσταση των εν ισχύ αδειών και επινόησε μια «χειροκίνητη» διαδικασία για τις νέες άδειες αλλά και την ανανέωση των αδειών όσων έχουν περάσει το 65ο έτος της ηλικίας, οπότε και υποχρεούνται για τη σχετική διαδικασία.
Όμως, οι υπάρχοντες, οι επίδοξοι και οι «βετεράνοι», δηλαδή οι τρεις κατηγορίες ενδιαφερομένων ούτε είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν ούτε έλαβαν κάποια προσωπική ή δημόσια ενημέρωση για τη διαδικασία που επινοήθηκε έως ότου βρεθούν πλαστικές κάρτες και τα ειδικά μελάνια που απαιτούνται για να τυπώνονται οι νέες άδειες.
Οι μαρτυρίες που έχει στη διάθεσή της η «Καθημερινή» δεν είναι αποσπασματικές. Έτσι, απευθυνόμενη στο υπουργείο η εφημερίδα πληροφορήθηκε πως η ανανέωση των αδειών για όσους έχουν περάσει το 65ο έτος αλλά και οι νέες άδειες χορηγούνται με τη μορφή μιας εκτύπωσης σε χαρτί Α4 με έναν «μοναδικό αριθμό» και τη φωτογραφία τους επικυρωμένη. Επιπλέον, δε, όταν υπάρξουν οι πλαστικές κάρτες, θα κληθούν με ευθύνη της λιμενικής αρχής όπου έκαναν τα χαρτιά τους για να παραδώσουν, αυτοπροσώπως, τις εκτυπώσεις και να πάρουν τις κανονικές πλαστικές άδειες.
Μόνο που θα χρειαστεί να περιμένουν… και πιθανόν για πολύ. Και αυτό διότι ο νικητής του σχετικού διαγωνισμού που προμηθεύει με τις πλαστικές κάρτες και τα απαραίτητα μελάνια τον άλλο παραχωρησιούχο –που έχει (επίσης έπειτα από διαγωνισμό) αναλάβει να έχει και να λειτουργεί τα απαραίτητα μηχανήματα για να εκτυπώνει τις κάρτες– δήλωσε αδυναμία να προμηθευτεί τα υλικά αυτά. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως ο λόγος που δεν μπορεί να τα προμηθευτεί, είναι ότι δεν του τα δίνει ο αντιπρόσωπος στην Ελλάδα.
Συγκεκριμένα, δεν του δίνει τα απαραίτητα μελάνια για να εκτυπώσει το ειδικό «υδατογράφημα» που διασφαλίζει την αυθεντικότητα της άδειας. Ο λόγος για τον οποίο φέρεται να μην του τα δίνει είναι λόγος ασφαλείας. Ο προμηθευτής ισχυρίζεται πως μπορεί να τα δίνει μόνον σε έναν συγκεκριμένο όμιλο που είναι προς αυτό πιστοποιημένος και ότι έχει δικαίωμα και υποχρέωση να αρνείται την πώληση σε τρίτους. Αλλά ο πιστοποιημένος αυτός μοναδικός όμιλος που μπορεί να τα αγοράσει, αν και κατέβηκε στον διαγωνισμό του υπουργείο Ναυτιλίας και του Λιμενικού δεν προκρίθηκε, επειδή, όπως λέγεται, δεν προσκόμισε όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Ετσι μειοδότησε και κέρδισε τον διαγωνισμό άλλος υποψήφιος. Μόνον που αυτός, όπως είπαμε, δεν μπορεί να πάρει τα μελάνια…
Τώρα, κύκλοι του υπουργείου Ναυτιλίας αναφέρουν στην «Κ» πως γίνονται όλες οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να πραγματοποιηθεί νέος διαγωνισμός. Προφανώς. κηρύττοντας τον προμηθευτή αναλώσιμων για τον παραχωρησιούχο εκτύπωσης των πλαστικών καρτών (…) έκπτωτο. Παραμένει ακόμα άγνωστο πώς θα διασφαλιστεί ότι ο επόμενος μειοδότης θα έχει τη δυνατότητα να αγοράσει τα ειδικά αυτά υλικά…
Λίγοι τυχεροί
Εν τω μεταξύ, στις ελληνικές θάλασσες χιλιάδες ταχύπλοα σκάφη έχουν πέσει στο νερό και αλωνίζουν λιμάνια και παραλίες, με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες-χειριστές να χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: κάποιοι που πρόλαβαν να πάρουν νέες άδειες με τη μορφή της μαγικής πλαστικής καρτούλας και κάποιοι που έχουν τα παλιά ταλαιπωρημένα χαρτιά. Όσοι πρόλαβαν, πρέπει να πήραν από τις πρώτες μερικές χιλιάδες κάρτες, πληροφορείται η «Κ». Ενώ ο διαγωνισμός για το 2016 και το 2017 ήταν για δεκάδες χιλιάδες. Από τα μεγέθη αυτά καθίσταται αντιληπτός ο αριθμός των πολιτών που αφορά το ζήτημα. Και επειδή οι άνθρωποι αυτοί συναντώνται στις θάλασσες και μιλούν μεταξύ τους, πολλοί νομίζουν πως είναι αν όχι παράνομοι, σίγουρα παράτυποι όταν τους δείχνουν τα καινούργια χαρτιά τους οι λίγοι τυχεροί. Μετά την έρευνα αυτή της «Καθημερινής», το υπουργείο αναμενόταν αργά χθες το βράδυ να βγάλει ανακοίνωση για το θέμα ώστε να ενημερώσει το κοινό.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην ηλεκτρονική διεύθυνση https:// adeies.hcg.gr που λειτουργεί το νέο σύστημα χορήγησης αδειών, μέχρι αργά χθες το απόγευμα ήταν μεν αναρτημένη η ανακοίνωση για παράταση μέχρι το 2019 της υποχρέωσης για νέες άδειες αλλά όχι και πληροφοριακό υλικό που να ενημερώνει για το χειροκίνητο σύστημα με τις εκτυπώσεις Α4 και τον μοναδικό αριθμό για όσους πρωτοεκδίδουν άδεια ή για όσους άνω των 65 ετών επιθυμούν να την ανανεώσουν. Έτσι εξηγείται και περαιτέρω η σύγχυση που επικρατεί. Εάν σε αυτή την εικόνα προστεθεί και ο φόρτος εργασίας που αυξάνεται το καλοκαίρι για τους λιμενικούς, ενώ λόγω μεταναστευτικού παραμένει υψηλός και τις υπόλοιπες εποχές, τότε γίνεται προφανές πως η γραφειοκρατία αυξάνεται και επιβαρύνει τους πάντες. Και όμως, το «Πληροφοριακό Σύστημα Έκδοσης Αδειών Χειριστή Ταχύπλοου Σκάφους» (ΠΣΕΑΧΤΣ) που έχει αναπτυχθεί με ίδια μέσα του Λιμενικού και του υπουργείου (με χρήση ανοιχτού/δωρεάν λογισμικού από τη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Επικοινωνιών του Λ.Σ.-ΕΛΑΚΤ) δημιουργήθηκε με αποκλειστικό σκοπό «να βοηθήσει την όλη διαδικασία έκδοσης αδειών ταχύπλοων σκαφών».
Πηγή: Ηλίας Μπέλλος - ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
Σύμφωνα με παλαιότερη απόφαση του αρχηγείου του Λιμενικού Σώματος, οι κάτοχοι παλαιού τύπου εντύπων αδειών χειριστή ταχύπλοου, έπρεπε να τις αντικαταστήσουν με νέου τύπου, που έχουν τη μορφή πλαστικής κάρτας, έως τις 31-12-2017. Η απόφαση ελήφθη τόσο για τον εκσυγχρονισμό και τη μηχανογράφηση του συστήματος όσο και για την καταπολέμηση κρουσμάτων πλαστών αδειών που είχαν εκδηλωθεί στο παρελθόν. Όμως, όσοι προσέρχονταν, και σε περιπτώσεις ακόμα και σήμερα, στις κατά τόπους αρμόδιες λιμενικές αρχές για να το πράξουν, έμαθαν πως αυτό δεν είναι εφικτό. Και δεν είναι εφικτό επειδή, απλούστατα, δεν υπάρχουν πλαστικές κάρτες και τα απαραίτητα για την εκτύπωση επ’ αυτών υλικά! Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία, όπως θα γίνει αντιληπτό παρακάτω.
Καθώς το πρόβλημα άρχισε να γίνεται οξύ ενόψει του καλοκαιριού, το υπουργείο και συγκεκριμένα το αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος στις 24 Απριλίου έδωσε παράταση έως τα τέλη του 2019 για την αντικατάσταση των εν ισχύ αδειών και επινόησε μια «χειροκίνητη» διαδικασία για τις νέες άδειες αλλά και την ανανέωση των αδειών όσων έχουν περάσει το 65ο έτος της ηλικίας, οπότε και υποχρεούνται για τη σχετική διαδικασία.
Όμως, οι υπάρχοντες, οι επίδοξοι και οι «βετεράνοι», δηλαδή οι τρεις κατηγορίες ενδιαφερομένων ούτε είναι υποχρεωμένοι να γνωρίζουν ούτε έλαβαν κάποια προσωπική ή δημόσια ενημέρωση για τη διαδικασία που επινοήθηκε έως ότου βρεθούν πλαστικές κάρτες και τα ειδικά μελάνια που απαιτούνται για να τυπώνονται οι νέες άδειες.
Οι μαρτυρίες που έχει στη διάθεσή της η «Καθημερινή» δεν είναι αποσπασματικές. Έτσι, απευθυνόμενη στο υπουργείο η εφημερίδα πληροφορήθηκε πως η ανανέωση των αδειών για όσους έχουν περάσει το 65ο έτος αλλά και οι νέες άδειες χορηγούνται με τη μορφή μιας εκτύπωσης σε χαρτί Α4 με έναν «μοναδικό αριθμό» και τη φωτογραφία τους επικυρωμένη. Επιπλέον, δε, όταν υπάρξουν οι πλαστικές κάρτες, θα κληθούν με ευθύνη της λιμενικής αρχής όπου έκαναν τα χαρτιά τους για να παραδώσουν, αυτοπροσώπως, τις εκτυπώσεις και να πάρουν τις κανονικές πλαστικές άδειες.
Μόνο που θα χρειαστεί να περιμένουν… και πιθανόν για πολύ. Και αυτό διότι ο νικητής του σχετικού διαγωνισμού που προμηθεύει με τις πλαστικές κάρτες και τα απαραίτητα μελάνια τον άλλο παραχωρησιούχο –που έχει (επίσης έπειτα από διαγωνισμό) αναλάβει να έχει και να λειτουργεί τα απαραίτητα μηχανήματα για να εκτυπώνει τις κάρτες– δήλωσε αδυναμία να προμηθευτεί τα υλικά αυτά. Οι πληροφορίες αναφέρουν πως ο λόγος που δεν μπορεί να τα προμηθευτεί, είναι ότι δεν του τα δίνει ο αντιπρόσωπος στην Ελλάδα.
Συγκεκριμένα, δεν του δίνει τα απαραίτητα μελάνια για να εκτυπώσει το ειδικό «υδατογράφημα» που διασφαλίζει την αυθεντικότητα της άδειας. Ο λόγος για τον οποίο φέρεται να μην του τα δίνει είναι λόγος ασφαλείας. Ο προμηθευτής ισχυρίζεται πως μπορεί να τα δίνει μόνον σε έναν συγκεκριμένο όμιλο που είναι προς αυτό πιστοποιημένος και ότι έχει δικαίωμα και υποχρέωση να αρνείται την πώληση σε τρίτους. Αλλά ο πιστοποιημένος αυτός μοναδικός όμιλος που μπορεί να τα αγοράσει, αν και κατέβηκε στον διαγωνισμό του υπουργείο Ναυτιλίας και του Λιμενικού δεν προκρίθηκε, επειδή, όπως λέγεται, δεν προσκόμισε όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Ετσι μειοδότησε και κέρδισε τον διαγωνισμό άλλος υποψήφιος. Μόνον που αυτός, όπως είπαμε, δεν μπορεί να πάρει τα μελάνια…
Τώρα, κύκλοι του υπουργείου Ναυτιλίας αναφέρουν στην «Κ» πως γίνονται όλες οι απαραίτητες ενέργειες ώστε να πραγματοποιηθεί νέος διαγωνισμός. Προφανώς. κηρύττοντας τον προμηθευτή αναλώσιμων για τον παραχωρησιούχο εκτύπωσης των πλαστικών καρτών (…) έκπτωτο. Παραμένει ακόμα άγνωστο πώς θα διασφαλιστεί ότι ο επόμενος μειοδότης θα έχει τη δυνατότητα να αγοράσει τα ειδικά αυτά υλικά…
Λίγοι τυχεροί
Εν τω μεταξύ, στις ελληνικές θάλασσες χιλιάδες ταχύπλοα σκάφη έχουν πέσει στο νερό και αλωνίζουν λιμάνια και παραλίες, με αποτέλεσμα οι ιδιοκτήτες-χειριστές να χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: κάποιοι που πρόλαβαν να πάρουν νέες άδειες με τη μορφή της μαγικής πλαστικής καρτούλας και κάποιοι που έχουν τα παλιά ταλαιπωρημένα χαρτιά. Όσοι πρόλαβαν, πρέπει να πήραν από τις πρώτες μερικές χιλιάδες κάρτες, πληροφορείται η «Κ». Ενώ ο διαγωνισμός για το 2016 και το 2017 ήταν για δεκάδες χιλιάδες. Από τα μεγέθη αυτά καθίσταται αντιληπτός ο αριθμός των πολιτών που αφορά το ζήτημα. Και επειδή οι άνθρωποι αυτοί συναντώνται στις θάλασσες και μιλούν μεταξύ τους, πολλοί νομίζουν πως είναι αν όχι παράνομοι, σίγουρα παράτυποι όταν τους δείχνουν τα καινούργια χαρτιά τους οι λίγοι τυχεροί. Μετά την έρευνα αυτή της «Καθημερινής», το υπουργείο αναμενόταν αργά χθες το βράδυ να βγάλει ανακοίνωση για το θέμα ώστε να ενημερώσει το κοινό.
Αξίζει να σημειωθεί ότι στην ηλεκτρονική διεύθυνση https:// adeies.hcg.gr που λειτουργεί το νέο σύστημα χορήγησης αδειών, μέχρι αργά χθες το απόγευμα ήταν μεν αναρτημένη η ανακοίνωση για παράταση μέχρι το 2019 της υποχρέωσης για νέες άδειες αλλά όχι και πληροφοριακό υλικό που να ενημερώνει για το χειροκίνητο σύστημα με τις εκτυπώσεις Α4 και τον μοναδικό αριθμό για όσους πρωτοεκδίδουν άδεια ή για όσους άνω των 65 ετών επιθυμούν να την ανανεώσουν. Έτσι εξηγείται και περαιτέρω η σύγχυση που επικρατεί. Εάν σε αυτή την εικόνα προστεθεί και ο φόρτος εργασίας που αυξάνεται το καλοκαίρι για τους λιμενικούς, ενώ λόγω μεταναστευτικού παραμένει υψηλός και τις υπόλοιπες εποχές, τότε γίνεται προφανές πως η γραφειοκρατία αυξάνεται και επιβαρύνει τους πάντες. Και όμως, το «Πληροφοριακό Σύστημα Έκδοσης Αδειών Χειριστή Ταχύπλοου Σκάφους» (ΠΣΕΑΧΤΣ) που έχει αναπτυχθεί με ίδια μέσα του Λιμενικού και του υπουργείου (με χρήση ανοιχτού/δωρεάν λογισμικού από τη Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης και Επικοινωνιών του Λ.Σ.-ΕΛΑΚΤ) δημιουργήθηκε με αποκλειστικό σκοπό «να βοηθήσει την όλη διαδικασία έκδοσης αδειών ταχύπλοων σκαφών».
Πηγή: Ηλίας Μπέλλος - ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ